Vlaams Parlementslid
VRT krijgt meer flexibiliteit rond reclame
Naast middelen vanuit de Vlaamse Overheid, kan de VRT ook zelf middelen verzamelen, onder meer via reclame-inkomsten. Daarbij moet de VRT zich houden aan heel wat regels in het mediadecreet. Het Vlaams Parlement keurt vandaag een flexibilisering van die regels goed, zodat de VRT bijvoorbeeld meer mogelijkheden krijgt om ook online en via VRT Max te adverteren. “De mediasector verandert razendsnel. Dit decreet is een cruciale stap om duidelijkheid te scheppen over nieuwe vormen van commerciële communicatie en VRT een gelijk speelveld te bieden in een competitieve markt”, vertelt Vlaams Parlementslid Manu Diericx (N-VA).
De nieuwe beheersovereenkomst tussen de Vlaamse Regering en VRT werd afgelopen zomer afgesloten en bepaalt de koers voor de openbare omroep voor de komende jaren. De focus ligt op onder andere op betrouwbaarheid, kwaliteit en innovatie. Voor de concrete uitvoering ervan werden vandaag in het Vlaams Parlement enkele aanpassigen van het mediadecreet goedgekeurd.
Een belangrijk element van het decreet is de flexibilisering van de regels rond sponsorvermeldingen voor VRT. “Zo werkte de VRT tot op vandaag met boodschappen van vijf seconden, terwijl de sector al jaren met een standaardduurtijd van zeven seconden werkt. Daardoor moesten bedrijven speciaal voor de VRT een aparte spot maken, wat natuurlijk extra kosten en een concurrentieel nadeel voor de VRT betekent. “Het was onhoudbaar dat de VRT in de praktijk niet marktconform kon werken door te restrictieve regels rond sponsorvermeldingen. Adverteerders moesten hun boodschappen aanpassen, wat nadelig was voor zowel hen als de VRT”, vertelt Diericx.
Daarnaast was er in de sector nog onduidelijkheid over de bevoegdheid van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) omtrent de commerciële communicatie van de VRT. Daarom krijgt de VRM de expliciete taak om toezicht te houden op de naleving en inbreuken te sanctioneren op de regels rond commerciële communicatie die specifiek voor de VRT in de beheersovereenkomst zijn opgenomen. “We zijn niet voor meer reclame op de VRT. Daarom is het reclameplafond in de nieuwe beheersovereenkomst niet opgetrokken. Maar we geven de VRT meer flexibiliteit en zorgen voor een betere controle door de VRM. Zo willen we ook in de toekomst zorgen voor een sterke VRT die haar eigen boontjes kan doppen”, voegt Diericx nog toe.