Minder administratieve lasten in het basisonderwijs

Een decreet uit 1997 verplicht elke basisschool om een schoolwerkplan te hebben. Tegelijk zegt datzelfde decreet dat de onderwijsinspectie er enkel kennis van mag nemen, en het dus niet mag gebruiken bij de doorlichting van de school.

“Het schoolwerkplan is een document waarin scholen noteren hoe ze het onderwijs in hun school willen organiseren. Dat gaat van pedagogische keuzes tot afspraken inzake klasmanagement en de manier van evalueren. Het geeft aan hoe de school werkt, maar toch mag de onderwijsinspectie er geen rekening mee houden bij een doorlichting”, geeft Diericx aan. 

Ook in de praktijk klinken er wisselende geluiden over het schoolwerkplan. “In de ene school is het een handig instrument voor het schoolbestuur om de lijnen uit te zetten en om leraren te betrekken, terwijl het in de andere school gewoon een map in de kast is. Als leraren en directie het schoolwerkplan actief gebruiken, kan het een waardevol document zijn, maar we zien dat dat niet altijd het geval is. Zo neigt het naar planlast”, aldus Diericx.

Focus op lesgeven

“In de strijd tegen planlast kan het niet de bedoeling zijn dat we scholen verplichten om documenten te maken om ze in een map in de kast te steken. Ofwel hervormen we het schoolwerkplan, ofwel schaffen we het af. Een verplicht document moet een duidelijke meerwaarde hebben voor onze onderwijsprofessionals. Dat is belangrijk voor de onderwijskwaliteit. We willen weg van zinloze administratie zodat leerkrachten weer kunnen focussen op lesgeven”, besluit Diericx.